Featured blog image

ارگان‌ها باید بر سر «فهم بهتر مسائل جامعه» با یکدیگر رقابت کنند

داده‌های پیمایش «سنجش وضعیت مصرف فرهنگی شهروندان تبریز»، روی میز کمیسیون فرهنگی‌واجتماعی شورای شهر


صبح شنبه 27 اردیبهشت ماه در جلسه کمیسیون فرهنگی‌واجتماعی شورای شهر، از نتایج «پیمایش وضعیت مصرف فرهنگی شهروندان تبریز به تفکیک محلات» که به همت مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی کلانشهر تبریز تهیه شده است، رونمایی شد



روح‌الله رشیدی در این جلسه، با اشاره به ارائه یافته‌های طرح‌های پژوهشی مرتبط با مسائل اجتماعی در کمیسیون‌های شورای شهر اظهار کرد: با توجه به سابقۀ فرهنگی اکثریت اعضای دوره ششم، در این دورۀ شورا سعی شده تا سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها، مبتنی بر درک علمی و درک پژوهش‌محور از مسائل منطقه پیش برود و در همین راستا، مرکز پژوهش‌ها در خدمت سیاستگذاری‌های شورا بخصوص در حوزۀ فرهنگی‌واجتماعی بوده است.


وی ادامه داد: گزارش وضع موجود و تحلیل‌های ارائه شده توسط مرکز پژوهش‌ها، می‌تواند مبنای گفت‌وگو و چالش مسئولین قرار گیرد تا آنها بتوانند، از زوایای مختلف اتفاقات پیرامون خود را مشاهده کرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند.


رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز افزود: گزارش واقعیت‌های جامعه و بخشی از آنچه در جامعه در حوزه‌های فرهنگی‌واجتماعی رخ می‌دهد، قسمت دیگری از کارکردهای مرکز پژوهش‌هاست که خالی از نقد و اشکال نیست و می‌تواند توسط گزارش‌های علمی دیگری مورد نقد قرار گیرد.


وی ادامه داد: در جامعه کنونی، مسائل فرهنگی‌واجتماعی نه بصورت سالانه که بصورت آنی تغییر می‌یابد و کسی نمی‌تواند ادعا کند پژوهش چند ماه قبل، برای درک مسائل کنونی جامعه، بطور صد در صد کفایت می‌کند. بر همین اساس باید ارگان‌های مختلف وارد عمل شوند و رقابتی برای فهم بهتر جامعه شکل گیرد.


رشیدی یکی از نتایج پژوهش‌های علمی را، پیش‌بینی و پیشگیری اقدامات در راستای مدیریت درست، عنوان کرد و گفت: اگر واقعیت‌های جامعه را بدانیم، با مسائل آن جنگ نمی‌کنیم و با همراهی جامعه مسائل را حل می‌کنیم. همچنین با عبور از اپیدمی سیاست‌گذاری چشم‌بسته در مسائل چالش برانگیز، باعث باز شدن گره‌ها و رفع سردرگمی سیاست‌گذاران می‌شویم. اگر در مسائل فرهنگی‌واجتماعی، تجویز درمان و نسخه‌پیچی‌ها اشتباه و متناسب با واقعیت‌های اجتماعی نباشد، نه تنها باعث اتلاف زمان و عدم موفقیت می‌شود، بلکه خود موضوع آفت‌زاست و بیماری را تشدید می‌کند.


وی با معرفی «نتایج پیمایش مصرف فرهنگی شهروندان تبریز» به اعضای کمیسیون فرهنگی‌واجتماعی که پژوهش آن در سال ۱۴۰۳ انجام شده است، بیان داشت: با اینکه پیمایش‌های ملی با برش‌های استانی قبلاً انجام شده بود، ولی سعی شده در این پیمایش بصورت تفکیک محلات تبریز، کار مستمر و پیوسته صورت گیرد تا اسباب گفت‌و‌گو در این زمینه فراهم شود.

گفتنی است در این پژوهش نزدیک ۱۳۰۰ پرسشنامه تکمیل شده و ۱۲ شاخص مبنایی و ۸۵ شاخص فرعی مورد بررسی قرار گرفته است.

روابط عمومی مرکز

نویسنده:
روابط عمومی مرکز

نظرات (0)

ثبت پاسخ برای این نظر
CAPTCHA
لطفا کد امنیتی در تصویر را وارد کنید.
نظر شما درمورد این مطلب
CAPTCHA
لطفا کد امنیتی در تصویر را وارد کنید.