
نویسنده:
فرشاد رشدی ملکی
شنبه، 8 شهریور 1404، ساعت 11:57
|
0 نظر
|
31 بازدید
با تأیید ناظر طرح، مطالعات این طرح نهایی شده و نتایج آن انتشار یافت
بازارچههای محلی در شهر تبریز بهمنزله یکی از کانونهای مهم اقتصادی شهری، روزانه میزبان شمار زیادی از شهروندان برای تأمین مایحتاج روزانه، بهویژه اقلام خوراکی هستند. این بازارچهها در تبریز عمدتاً در محدوده منطقه 8 شهرداری پراکندهاند. هدفگذاری نهادی احداث بازارچههای محلی، مبتنی بر تسهیل تردد و دسترسی به اقلام اساسی در بستر محلی، حمایت از تولیدکنندگان و فروشندگان خرد، ارتقاء کیفیت فضای عمومی بازارچهها و صیانت از حقوق شهروندی درقبال قیمتها و خدمات ارائهشده در این فضاها بوده است.
در این پژوهش با اتخاذ رویکردی کمی و مبتنی بر پیمایش مقطعی، ضمن رعایت اصول اخلاقی پژوهش و مشارکت داوطلبانه پاسخگویان، میزان رضایت شهروندان از عملکرد بازارچههای محلی سنجیده شده است. یافتههای پژوهش حاضر بیان میکند که توسعه بازارچههای محلی، بهرغم اهداف اولیه حمایت از کسبوکارهای خرد و تسهیل دسترسی شهروندان، بهطور ساختاری موجب دگرگونی در مناسبات اقتصادی و انتظارات شهروندان از این فضاهای عمومی شده است. نتایج حاکی از آن است که حدود ۷۸ درصد پاسخدهندگان، رضایت خود را در سطح «متوسط» ارزیابی کردهاند و تنها کمتر از ۶ درصد، سطح رضایت «بالا» را گزارش کردهاند؛ این امر بیانگر آن است که ارزیابی کلی از بازارچهها، عمدتاً در سطح متوسط به پایین قرار دارد. درمیان شاخصهای سنجش عملکرد، مؤلفههایی که مستقیما با وظایف مدیریت شهری مرتبط هستند، پایینترین امتیازها را به خود اختصاص دادهاند. از منظر جامعهشناختی، وضعیت کنونی بازارچههای محلی تبریز، بیانگر نوعی ناهماهنگی میان سیاستهای رسمی نهادهای مدیریت شهری و تجربیات زیسته ذینفعان محلی -اعم از فروشندگان، خریداران و ساکنان مجاور- است.
این طرحِ پژوهشی توسط آقای سعید مبین شهیر (دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تبریز) در مرکز پژوهشهای شورای اسلامی کلانشهر تبریز به اجرا درآمده است و نسخه دیجیتال گزارش نهاییِ آن از طریق صفحه طرحهای پژوهشیِ وبسایت مرکز در دسترس قرار دارد. پژوهشگران محترم میتوانند بهصورت کاملاً رایگان این طرح را دریافت و مطالعه نمایند.
نظرات (0)